شاخص هایی برای سنجش عملکرد اعضای شورای اسلامی شهرها / توقعات و توصیه های رهبر معظم انقلاب خطاب به شوراهای اسلامی شهرها Reviewed by Momizat on . به گزارش «قاصدنیوز»، یکی از منابع قابل اعتنا و غنی در پیدا کردن شاخص ها و سنجه هایی برای سنجش عملکرد اعضای شورای اسلامی شهرها، سخنان رهبر معظم انقلاب در این خصو به گزارش «قاصدنیوز»، یکی از منابع قابل اعتنا و غنی در پیدا کردن شاخص ها و سنجه هایی برای سنجش عملکرد اعضای شورای اسلامی شهرها، سخنان رهبر معظم انقلاب در این خصو Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » چهارمین دوره شورای اسلامی شهر باغبادران » شاخص هایی برای سنجش عملکرد اعضای شورای اسلامی شهرها / توقعات و توصیه های رهبر معظم انقلاب خطاب به شوراهای اسلامی شهرها

شاخص هایی برای سنجش عملکرد اعضای شورای اسلامی شهرها / توقعات و توصیه های رهبر معظم انقلاب خطاب به شوراهای اسلامی شهرها

شاخص هایی برای سنجش عملکرد اعضای شورای اسلامی شهرها /  توقعات و توصیه های رهبر معظم انقلاب خطاب به شوراهای اسلامی شهرها
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش «قاصدنیوز»، یکی از منابع قابل اعتنا و غنی در پیدا کردن شاخص ها و سنجه هایی برای سنجش عملکرد اعضای شورای اسلامی شهرها، سخنان رهبر معظم انقلاب در این خصوص است.

ایشان در طی سال ها گذشته در دیدارها و پیام های خود خطاب به نمایندگان مردم در شوراها نکات راهبردی و مهمی را اعلام کرده اند که به مناسبت گردآوری پرونده «شیوه سنجش عملکرد فردی نمایندگان مردم در شورای شهر» در ادامه خلاصه آن را به صورت جمع بندی شده می خوانید.

*   *   *

آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب(دوم شهریور ۱۳۸۲): مهمترین توصیه ى اینجانب اولاً مربوط به سیاستها و برنامه هاى کارى شما و سپس درباره ى گزینش مدیریت شهر و روستا است.

تسهیل زندگى مردم در کارهایى که به شهرداری ها مربوط است، برطرف کردن معضلات شهر و روستا، سالم سازى محیط زیست، حفظ اصالت اسلامى و ملى در ساخت و سازها، استقرار بخشیدن به جو اسلامى و فرهنگى سالم، پرداختن به نیازهاى فورى تر در عین اهتمام به کارهاى زیربنایى، اولویت دادن به مناطق مستضعف نشین، تأثیرناپذیرى از نفوذ ثروتمندان و جاذبه ى ثروت، رعایت دقیق قوانین و عدم تخطى از آن با حیله هاى شـبه قانونى، رعایت ویژه ى محرومان، آلوده نشدن به اسراف و هدر ندادن بیت المال با تجملات زائد و سفرها و مراسم غیرالزام، و در یک کلمه رعایت تقوا و تدبیر و پشتکار، و بهره گیرى از دانش و تجربه، مواد عمده ى توصیه ى نخست اینجانب است.

۱- خدمت به مردم با روحیه بسیجی :

  • با تکیه و امید به فضل الهى بار این مسؤولیت را بر دوش کشیده همه‌ى توان خود را به اداى وظایفى که در قانون براى این شوراها معین است، مصروف کنند و خدمت به مردم را که از بزرگترین عبادات است سرلوحه‌ى همه‌ى انگیزه‌هاى خود قرار دهند.۸/۲/۱۳۷۸

  • از آنجا که شوراها از مظاهر مشارکت مردمى و براى تسهیل امور مردم است، اعضاء محترم ارتباط دائمى خود با مردم و حضور در میان آنان و اطلاع از مشکلات آنان را وظیفه‌ى مستمر خود بدانند و دسترسى مردم را به خود، آسان سازند. ۸/۲/۱۳۷۸
  • خدمت به مردم افتخار بزرگى است. وقتى کسى این فرصت را پیدا مى‌کند که به مردم خدمت کند، اوّلاً باید خدا را بر این توفیق و بر این فرصت مغتنم، شکر بگزارد؛ ثانیاً وقت خود را، مصروفِ به انجام رساندن این کار مهم کند. همه ما در احکام شرعى و در روایات اخلاقى، بارها توصیه شده‌ایم و مى‌دانیم که اگر کسى براى مردم کارى انجام دهد و قدمى بردارد، چقدر خداى متعال به او اجر خواهد داد. این کارى هم که امروز شما برعهده دارید، یک مصداق کامل از چیزى است که در آن روایات هست. خدا توفیق را به همه نمى‌دهد؛ اما آن کسى که توفیق خدمت پیدا کرد، باید این توفیق الهى را شکرگزارى کند ۱۳۷۸/۰۳/۰۴
  • اعضاء محترم ارتباط دائمى خود با مردم و حضور در میان آنان و اطلاع از مشکلات آنان را وظیفه‌ى مستمر خود بدانند و دسترسى مردم را به خود، آسان سازند۱۳۷۸/۰۲/۰۸
  • معیار مردم‌ برای‌ قضاوت‌ در مورد مسؤولان‌ و مدیران‌ کشور، عملکرد آنها در عرصه‌ خدمتگزاری‌ به‌ ملت‌ است‌ و هیچ‌ کاری‌ فوری‌تر و مهمتر از خدمت‌ به‌ مردم‌ وجود ندارد۱۳۸۱/۱۲/۱۹
  • از اولین روز آغاز به کار و بدون هدر دادن حتى یک روز، شانه به زیربار سنگینى که بر عهده‌ى شما نهاده شده بدهید و مسابقه در خدمت‌رسانى را آغاز کنید. ۱۳۸۲/۰۲/۰۶
  • برادران و خواهران گرامى، بدانند که وعده و ادعا براى قانع کردن مردم کافى و کارآمد نیست. مردم وفادار ما، تشنه‌ى عمل و صداقت‌اند و هرجا از آن نشانى ببینند همدلى و همکارى و وفادارى خود را نثار مى‌کنند. دوران چهارساله دوران آزمایش شما در چشم مردم نیز هست ۵/۲/۱۳۸۲
  • کار امروز شما، داورى فرداى مردم و حکم عادلانه‌ى ذات اقدس الهى در یوم‌الحساب را تعیین خواهد کرد.۵/۲/۱۳۸۲

۲- عمل به وظایف قانونی شوراها :

  • حدود و وظایف شوراهاى اسلامى که در قانون معین شده باید در قول و عمل به طور کامل رعایت شود. اعضاء شوراها وظایف خود را به درستى بشناسند و بر تحقق آن همت بگمارند و چیزى را که در قانون پیش‌بینى نشده و یا به خاطر واقعیتهاى کشور و دولت، قادر به انجام دادن آن نیستند، وعده ندهند و مردم را از کمک و اقدام شوراهاى اسلامى مأیوس نسازند. ۸/۲/۱۳۷۸
  • وظایفى که براى شوراها در قانون ذکر شده، همان وظایفى است که اگر شوراهاى ما ان‌شاءاللَّه بتوانند این وظایف را به طور کامل به انجام برسانند، بسیارى از مشکلات جارى مردم برطرف خواهد شد و این موارد را قانون‌گذاران با دقّت در قانون اساسى و در قانون عرفى معیّن کرده‌اند. ۱۳۷۸/۰۳/۰۴
  • یقیناً اگر شوراها به وظایف خود عمل مى‌نمودند و مردم را به نیّتها و کارآیى خودشان امیدوار مى‌کردند، استقبال مردم باز هم بیشتر مى‌شد. مردم مایلند در اداره‌ى کشور به وظیفه‌ى خود عمل کنند و سهم و حقّ خود را نیز استیفاء نمایند. اگر کسانى هم که در شوراهاى سراسر کشور انتخاب شده‌اند، ان‌شاءاللَّه به وظایف خود عمل کنند و از جنجال و غوغاگرى سیاسى و پرداختن به امورى که وظایف آنها نیست، پرهیز کنند و به وظیفه‌ى خود بپردازند – که وظیفه‌ى آنها اداره‌ى امور شهرها و روستاها و رسیدن به مشکلات مردم در محدوده‌ى وظایف خودشان است – بلاشک علاقه‌ى مردم نسبت به این نهاد مهمّ جمهورى اسلامى که در قانون اساسى روى آن تأکید شده، بیشتر خواهد شد. ۱۳۸۱/۱۲/۱۳
  • مردم به نظام و نهادهاى آن علاقه‌مندند و توقّعى که از مسؤولان دارند، کار و خدمت و انجام دادن وظایفشان است. در این خصوص، فرقى بین شوراى شهر، مجلس شوراى اسلامى، دولت و بقیه‌ى دستگاهها نیست؛ هرکدام وظیفه‌ى خود را انجام دهند، مردم را به خودشان علاقه‌مند و دلگرم خواهند کرد. اگر کسانى وظیفه‌ى خود را انجام ندهند، کوتاهى کنند، به کارهاى دیگر سرگرم شوند و احیاناً افساد کنند – کمااین‌که در بعضى از موارد مشاهده شده است کسانى‌که مردم آنها را براى کارى انتخاب کردند، به‌جاى این‌که به آن کار بپردازند، به کارهایى پرداختند که مطلقاً به نفع مردم نیست، بلکه به زیان مردم است – طبعاً مردم دلسرد خواهند شد. ۱۳۸۱/۱۲/۱۳

۳- تفاهم و همدلی و دوری از مناقشات سیاسی و جناحی :

  • براى کسب توفیق در وظایف شوراهاى اسلامى، شرط اول آن است که اعضاء شوراهاى اسلامى هر شهر یا روستا در عمل با یکدیگر تفاهم و همدلى داشته باشند. بدون این شرط مهم، یقینا این نهاد تازه تأسیس نخواهد توانست براى مردم منشأ خیر و صلاح گردد. ۸/۲/۱۳۷۸
  • مناقشات سیاسى و جناحى و ورود در هر اقدامى که اعضاء شوراى اسلامى را از اتحاد عملى خود دور کند، براى این شوراها مضر و ناروا است.۸/۲/۱۳۷۸
  • یک شرط اساسی آن است که انگیزه های جناحی و حزبی، این شوراها را عرصه ی تاخت و تاز خود نکند و آن را از کار اصلی خود باز ندارد.۸/۲/۱۳۸۶
  • دخالت جناح بندیها و انگیزه های حزبی و گروهی و شخصی و طایفگی در این وظیفه ی مهم، زهر مهلکی است که شوراها را از کار می اندازد و آن را کم سود و گاه، زیانبخش می سازد . ۸/۲/۱۳۸۶

۴- گزینش، نظارت و همکاری با شهرداران و دهیاران :

  • در انتخاب شهرداران و دهیاران، مهمترین خصوصیتى که باید رعایت شود، کاردانى و صلاحیت هاى دینى و انقلابى است. شوراهاى اسلامى در این انتخاب مهم لازم است به امانتدارى و تدین و توانایى اجرایى این برگزیدگان کمال اهتمام را بورزند  . ۸/۲/۱۳۷۸
  • شوراهایشهر و شهرداران‌ سراسر کشور باید امانتدار «رأی‌، اعتماد، محیط زندگی‌ و اخلاق‌ و فرهنگ‌ مردم‌» باشند که‌ یکی‌ از مصداقهای‌ مهم‌ امانتداری‌ رأی‌ مردم‌، انتخاب‌ شهرداران‌ «امین‌، قابل‌ اعتماد، با کفایت‌، پاکدامن‌، متدین‌، شجاع‌، ساده‌ زیست‌، مردمدار و مقید به‌ انضباط مالی‌» است‌. ۱۳۸۱/۱۲/۱۹
  • درباره‌ى انتخاب مدیریت هاى شهر و روستا توصیه مى‌کنم امانت و دیانت و کفایت اشخاص را ملاک گزینش قرار دهید. رفاقت هاى شخصى و حزبى و ملاحظات سیاسى به هیچ رو، نباید مجوز گزینش مدیران فاقد ملاک هاى اصلى شمرده شود. ۵/۲/۱۳۸۲
  • به شهردار برگزیده‌ى خود کمک و فرصت دهید و از او مسؤولیت و پاسخ بخواهید و در برابر کوتاهی ها یا کج رفتاری ها بى‌تفاوت نمانید و به وظیفه‌ى قانونى خود عمل کنید و این همه را از جنجال و غوغاگرى که امروز متأسفانه بعضى بجدّ، طالب آنند، دور نگهدارید. ۵/۲/۱۳۸۲
  • سلامت بافت مدیران شهری بسیار مهم است زیرا بی توجهی به این بافت، موجب بروز مشکلات عدیده و تأثیرگذاری آنها بر زندگی روزمره مردم می شود، لذا باید در انتخاب مدیران در سطوح مختلف دقت و اهتمام لازم برای رعایت معیارها انجام گیرد. ۱۳۸۴/۱۲/۱۳
  • ملاک این گزینش(گزینش شهرداران و دهیاران) ، باید امانت و دینداری، کفایت و کارآمدی، نجابت و حسن سلوک با مردم باشد. ۸/۲/۱۳۸۶
  • در نظارت و حسابرسی از کار شهردار و دهیار نیز، شورا باید عینا همین امر مهم را در برابر چشم داشته باشد و جز تکلیف بزرگ الهی خود، چیزی را در نظر نگیرد. ۸/۲/۱۳۸۶
  • درخصوص شوراها نیز که آیا وظایف آنها نظارت صرف است و یا نظارت همراه با اجرا، نظر شورای نگهبان باید ملاک قرار گیرد.
    البته برای نظارت هم می‌توان ساز و کاری تعیین کرد که از یک طرف اجرا نباشد و از طرف دیگر تبدیل به نظارت بی‌خاصیت نیز نشود. ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
  • همکارى‌اى را که بحمداللَّه الان بین اعضاى شوراى شهر و همچنین بین شوراى شهر و شهردار وجود دارد، با همه نیرو حفظ کنید. شهردار توجّه داشته باشد که شوراى شهر ریشه اوست؛ شوراى شهر هم مدیرى را که انتخاب کرده، با همه وجود تقویت کند. با هم باشید. شوراى شهر، شهردار را تقویت کند؛ چون سربازى است که او را به وسط میدان فرستاده است؛ بنابراین باید پشت جبهه او را به‌طور کامل داشته باشد. آن سرباز هم خود را از ریشه و اصل و پایه خود منقطع نداند؛ متّصل به آن‌جا و منبعث از آن‌جا بداند. این، مجموعه واحد مدیریّت شهرى است. البته در سازمان ادارى جمهورى اسلامى براى شوراى شهر قیمى معین نشده است؛ چون منتخب مردم است و شهردار را هم انتخاب مى‌کند و کارها را با همین روشهاى درست و شیوه‌هاى سالم، پیش‌بینى و برنامه‌ریزى مى‌کند و سپس انجام مى‌دهد. ۱۳۸۲/۰۹/۱۷

۵- توجه به مختصات شهر اسلامی در برنامه ریزی ها :

  • شوراهاى شهرى در فعالیتهاى خود به مختصات» شهر اسلامى» توجه کرده و خدمات شهرى را در جهت تأمین این مقصود به کارگیرند و بخصوص به معمارى و شهرسازى متناسب با حیات طیبه‌ى اسلامى به طور کامل توجه کنند. در شهر اسلامى، عدالت در تقسیم خدمات شهرى، تأمین آرامش روحى و امنیت معنوى، ظهور و اعتلاى مظاهر اسلامى و انقلابى، عمران و آبادى و زیبایى ، حفظ طبیعت و صفای طبیعی همه با هم باید مورد توجه قرار گیرد. ۸/۲/۱۳۷۸

اینفوگرافیک شهر اسلامی

  • در فهرست خدماتی که شوراها به آن می پردازند باید حفظ هویت و اصالت شهرها و روستاها، و پایبندی به معماری اسلامی و ایرانی، و رعایت زیبایی و استحکام بناها، و ترویج فرهنگ نظم و قانون، و گسترش نمادهای دین و اخلاق، و آسان سازی خدمت رسانی و عدالت و فراگیری در خدمات شهری و توسعه فضای سبز و اهتمام به سلامت محیط زیست، و توجه به نیازهای جانبازان و مصدومان جسمی، و نگاه عدالت گستر به محله ها و اشخاص محروم، و توجه ویژه به بانوان و نیز به جوانان، برجسته شود و همواره در مد نظر قرار گیرد. ۱۳۸۶/۰۲/۰۸
  • خدمات متنوع در شهرها و روستاها از جمله ساختمان‌سازی‌ها، احداث خیابان‌ها، نامگذاری‌ها و زیباسازی‌ها باید ضمن همخوانی با پیشرفت‌های روز، با معماری ایرانی، اعتقادات دینی، بافت اجتماعی و شرایط آب و هوایی هر منطقه نیز متناسب باشند.
    ما به برکت اسلام توانسته‌ایم هویت ایرانی خود را حفظ کنیم و این حقیقت، باید در همه خدمات و امور شهری خود را نشان دهد.
    عامل اصلی برای پیشرفت کشور و حرکت به سوی عزت واقعی، حفظ و تقویت فضای تدین و دین‌داری در فضای شهرها و روستاها است. ۱۳۹۰/۰۲/۱۰

۶- مبارزه با تجمل گرایی در شهرداری

  • شما آقایان نگذارید این تجربه ها تکرار شود. با رشوه – هر وقت خبر رسید – مقابله کنید؛ با تجملپرستى در هزینه هاى شهردارى، مقابله کنید. تجمل پرستى، اصلا مطلوب و مقبول نیست. اسراف و زیاده روى در مخارج، مقبول نیست.۲۷/۴/۱۳۷۹
  • کارهایی‌ نظیر سفرهای‌ بیهوده، تجمل گرایی‌ و حقوق های‌ گزاف، خلاف عدالت است و باید از آنها پرهیز کرد.۱۹/۱۲/۱۳۸۱

۷- مبارزه با فساد و رشوه خواری در شهرداری ها

  • از جمله موضوعاتى که من مى خواهم بسیار روى آن تکیه کنم، یکى این است که در شــهردارى، جلو سوءاستفاده ى مالى را بگیرید. این یک قلم بسیار مهم است. این، آن چیزى است که بلاشک در دوره ى قبل بوده، کم هم نبوده، زیاد بوده است و قابل انکار نیست. حالا شما خبر دارید، یا ندارید، گزارش مى رسد، یا نمى رسد – که لابد هم مى رسد – مبارزه با این هم از همه چیز، سخت تر است. جلو این را با قاطعیت بگیرید و نگذارید سوءاستفاده شود.
    شما بر قانون و بر ضوابط قانونى، پاى بفشارید و ملاحظه نکنید. این، آن چیزى است که شما را پیش خدا سرافراز خواهد کرد و مظهر دیندارى شما از جمله، این چیزهاست. با رشوه خوارى در داخل شهردارى، به شدت مقابله کنید. رشوه، جزو بزرگترین گناهان است؛ جزو بزرگترین عوامل تخریب نظام هاى سیاسى دنیاست. هیچکس هم وقتى مى خواهد به کسى رشوه بدهد نمىگ وید که بدانید، این رشوه است دارم به شما تقدیم مىک نم! نه، رشوه را لای زرورق هاى گوناگون مى پیچند که ظاهرا رشوه نیست ولى واقعش رشوه است!.۲۷/۴/۱۳۷۹
  • شهرداریها همواره در معرض افراد فرصت طلب و سودجو قرار دارند اما ارتباط با مردم و دسترسی آسان آنان به مدیران شهرداری ها، موجب می شود زمینه بسیاری از فرصت طلبی ها از بین برود.۳۹۴/۴/۱۳۸۶
  • در داخل تشکیلات شهردارى با فساد مماشــات نکنید؛ چه فسادى که مربوط به بیرون شــهردارى است و مى خواهد از ابزار شهردارى استفاده کند، چه فسادى که خداى نکرده در درون هسته اى از هســته هاى شهردارى رخنه کرده باشد و در آنجا بخواهد گسترش پیدا کند و فضا و محیط امنى براى خود درســت کند. هرگونه مماشات با فساد و میدان دادن به آن، زیر پاىِ خود شما را خالى و امکان ادامه کار را براى شما دشوار خواهد کرد.

    نگذارید در هیچ جاى شهردارى فساد رخنه کند. البته کار دشوارى است. شهردارى جایى است که انسان در آن با پول، با مردم، با مراجعان و با کسانى که حاضرند براى بعضى از مقاصد خود ولخرجى کنند، مواجه مى شود. اینطور جاها خیلى باید مراقب بود. اینجاست که تقواى الهى به درد مىخورد. تقوا زره ای است که اگر انسان آن را پوشید، تیرهاى زهرآگین فساد و گناه در او کارگر نخواهد شد و او را از پا نخواهد انداخت. تقوا حصن منیع انسان است. این که این همه ما را به تقوا توصیه کرده اند، به خاطر همین است. ۱۷/۹/۱۳۸۲

۸- تسهیل و تسریع کار مردم

  • در مراجعات مردمی باید تسهیل و تســریع کار مردم، تکریم آنان و اعتماد سازی به عنوان چهار شاخص مهم مورد توجه جدی باشد.۱۳/۱۲/۱۳۸۴
  • سختگیری های‌ بی‌جا، معطل کردن و سر دوانیدن مردم، و استفاده از برخی‌ روش های‌ غیراخلاقی‌ در قبال مردم از جمله مشکلاتی‌است که باید به موازات مبارزه قاطع و پیگیر با فساد، حل شود.۱۹/۱۲/۱۳۸۱

۹- استفاده از روشهای علمی در اداره شهر

  • باید در اداره شهر از روشهای علمی و محققان برجسته دانشگاه ها نیز استفاده شود.۴/۴/۱۳۸۶
  • از علم و فکر و برنامه و اشخاص عالِم استفاده کنید. هرچه مىتوانید، عقول صاحبان عقل را بر عقل خودتان بیفزایید و ذخیره عقلانى خود را تقویت کنید تا بتوانید کارها را انجام دهید.۱۷/۹/۱۳۸۲

۱۰- جلوگیری از قانون فروشی در شهرداری

  • مسأله ى معامله ى ابزارگونه با قانون – به تعبیر رایج، قانون فروشى – هم مشکل دیگرى است که آن زمان هم بود و بنده هم بارها  تذکر مى دادم! ۲۷/۴/۱۳۷۹

۱۱- تهیه درآمد از هر طریق، چیز خوبی نیست

  • حالا گفتید که دولت، بناست کمک کند؛ چه بهتر. اگر دولت مى تواند کمک کند، کمک کند، بسیار بهتر است؛ اما چنانچه دولت کمک نمى کند، شما اگر از یک راه قانونى معقول بى ضرر – که نتایج سوئى نداشته باشد – درآمدى کسب کردید، چه بهتر، بسیار هم خوب است. عوارض، چیزى است که باید مردم بدهند؛ اما اگر شما به قصد کسب درآمد، دست به کارهایى زدید که نمى توانید عوارض فرهنگى آن را از پیش، درست محاسبه کنید بسیار مضر است. ۲۷/۴/۱۳۷۹

ارسال یک دیدگاه

بازگشت به بالا