بقاع متبرکه لنجان پذیرای گردشگران نوروزی/سفرهای نوروزی رنگ آسمانی می گیرند Reviewed by Momizat on . لنجان_گردشگری مذهبی یکی از شاخصه های مهم توریسم به شمار می رود که سهم قابل توجهی از فعالیت های جهانگردی را شامل می شود و شهرستان لنجان به لحاظ دارا بودن این موق لنجان_گردشگری مذهبی یکی از شاخصه های مهم توریسم به شمار می رود که سهم قابل توجهی از فعالیت های جهانگردی را شامل می شود و شهرستان لنجان به لحاظ دارا بودن این موق Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » معرفی باغبادران » بقاع متبرکه لنجان پذیرای گردشگران نوروزی/سفرهای نوروزی رنگ آسمانی می گیرند

بقاع متبرکه لنجان پذیرای گردشگران نوروزی/سفرهای نوروزی رنگ آسمانی می گیرند

بقاع متبرکه لنجان پذیرای گردشگران نوروزی/سفرهای نوروزی رنگ آسمانی می گیرند
Print Friendly, PDF & Email

لنجان_گردشگری مذهبی یکی از شاخصه های مهم توریسم به شمار می رود که سهم قابل توجهی از فعالیت های جهانگردی را شامل می شود و شهرستان لنجان به لحاظ دارا بودن این موقعیت از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند بقاع متبرکه و امامزادگان باید به قطب های مذهبی و فرهنگی کشور تبدیل شوند؛ زیرا می توان با رعایت برخی اصول ساده و اجتماع  پسند و فراهم نمودن امکانات مناسب گردشگری مذهبی این مکان ها را به گونه ای مهیا کرد که همه برنامه های فرهنگی و اجتماعی در آن ها اجرا شود.از این رو باید گفت گردشگری مذهبی یکی از شاخصه های مهم توریسم به شمار می رود که سهم قابل توجهی از فعالیت های جهانگردی را شامل می شود . گردشگری مذهبی یا زیارتی در جهان از مهمترین انگیزه های گردشگران به شمار می رود چراکه زیارت نیز بخش مهمی از فعالیت های مربوط به گردشگری مذهبی را در بر می گیرد و

ایران اسلامی با دارا بودن بیش از پنج هزار امامزاده ، بقعه متبرکه و مراکز مذهبی دارای ظرفیت بسیار بالایی در این زمینه است و نکته جالب توجه در این میان آن است که این موضوع در بافت ابتدایی جامعه و فرهنگ ایران ریشه دارد و کمتر شهری یافت می شود که سهمی از این بناها نداشته باشد . با این حال با توجه به پتانسیل بالای ایران در زمینه توریسم مذهبی و علاقه وارادت ویژه ای که شیعیان از گذشته به خاندان اهل بیت (سلام الله علیه) دارند می بایست با اجرای سیاستگذاری های درست ومنطقی ،تقویت زیر ساخت های گردشگری کشور در حداستاندارد و مطلوب همچنین تبلیغات و اطلاع رسانی درست در سطح کشورهای مسلمان منطقه و بین المللی شاهد امر توسعه و رونق گردشگری مذهبی و جذب هر چه بیشتر گردشگر مذهبی و زیارتی و در نهایت انواع گردشگری باشیم. از سوی دیگر در فرهنگ اسلامى، سیاحت به عنوان سیر آفاق در برابر سیر انفس مورد توجه قرار گرفته است. اسلام به انسان و نیازهای او نگاه ویژه ای دارد و آنچه را که به واقع زندگی را لذت بخش و آسان می کند و در جسم و روح و روان انسان موثر است، به

رسمیت می شناسد و در دنیای ماشینی امروز، انسان بیش از گذشته به استراحت و گردش نیازمند است تا آثار ناشی از فشارهای روحی و روانی را حتی المقدور خنثی کند؛ زیرا از این منظر، گردشگری و سیاحت یک تجربه درون گرایانه است. بشر می خواهد لحظاتی را بدست آورد که جان و روح خسته، مکدر، تاریک و متلاشی شده اش به آزادى، فراخى، لذت و زیبایی ماورایی برسد؛ می خواهد از این راه معنویت زندگی اش را تأمین و فروریختگی اش را جبران کند. باید به این مهم نیز توجه داشت که مسافرت از سنت های پسندیده در جوامع مختلف بوده است. انسان ها هنگام سفر از نقطه ای به نقطه

دیگر و از زمانی به زمان دیگر در راستای رشد و کمال حرکت می کنند. قرآن کریم در آیات بسیاری بر سیر و سفر تاکید داشته و به انسان توصیه می کند که به مسافرت بپردازد. به ترتیبی که می فرماید: قل سیروا فی الارض… فسیروا فی الارض… با اندک تأملی بر آیات راهگشای قرآن، به روشنی در می یابیم که با سفر کردن می توان به مطالعه آفاق و انفس و کسب علم و تجربه، خداشناسی از طریق مردم شناسی و شناخت عظمت خلقت، اعتقاد به معاد، مطالعه سنت های غلط و ضد ارزش های اسلامی و اخلاقی و همچنین عبرت آموزی از سرگذشت پیشینیان پرداخت. از مهم ترین

آیاتی که به طور مستقیم به مقوله جهانگردی پرداخته است، می توان به سوره مبارکه آل عمران (آیات۱۳۷-۱۳۸)، سوره مبارکه توبه (آیه۴۲)، سوره مبارکه یونس (آیه ۲۲)، سوره مبارکه نحل (آیه ۸۰)، سوره مبارکه انعام (آیه ۱۱)، سوره مبارکه یوسف (آیات ۱۰۹و۱۱۱)، سوره مبارکه عنکبوت (آیه۲۰) و سوره مبارکه روم (آیات ۹و۱۰) اشاره کرد.زیارت بخش مهمی از فعالیت های مربوط به گردشگری مذهبی را دربرمی گیرد. اگر نگاهی به آیه ۱۵۶سوره بقره بیندازیم، درمی یابیم که در فرهنگ اسلامى هدف اصلی از خلقت، رشد و ارتقای معنوی است؛ از این رو یکی از راه های تقویت معنویت و ایجاد ارتباط با معبود، زیارت است. انسان وقتی به معنای عمیق زیارت نامه ها توجه کند و با عشق و علاقه به زیارت بپردازد، احساس می کند از طریق مکانی که مشغول زیارت است، به معبود خود نزدیک تر شده است. بسیاری از اوقات، مسیر زیارت همراه با عشق و از خودگذشتگی است. زیارت پیوند قلبی است نه محاسبه عقلى، لذا عمق و تأثیرگذاری آن نسبت به امور مادی به مراتب بیشتر است.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است گردشگری مذهبی وسیله ای است که افراد را با مذاهب و فرهنگ های متفاوت به یکدیگر پیوند می دهد و به آنها کمک می کند تا همدیگر را با وجود تنش های سیاسی و اجتماعى، بهتر درک کنند.

وی افزود: فرهنگ سازی مسئله ای آموزشی است که باید همواره به طور مستمر مورد توجه قرار گیرد برخلاف تصور عده ای که فرهنگ را فقط مبتنی بر تاریخ و تمدن می دانند تصور بنده این است که می بایست همه شاخه های فرهنگ مرتبا نسل به نسل آموزش داده شود که در این میان فرهنگ دینی جایگاه خاص و حائز اهمیتی دارد و امامزادگان و بقاع متبرکه می توانند پایگاه اصلی این آموزش قلمداد شوند.

محسن کوهکن تصریح کرد: طرح هایی همچون بصیرت عاشورایی، سوگواره یاس نبوی و آرامش بهاری که توسط سازمان اوقاف و امور خیریه در جوار بقاع متبرکه اجرا می شوند در راستای تقویت نقش بقاع متبرکه در زندگی مردم و فرهنگ سازی دینی بسیار موثر و تاثیرگذار هستند.

وی اضافه کرد: همچنین اجرای برنامه های فرهنگ در جوار بقاع متبرکه و زمینه سازی جهت حضور مردم در این اماکن متبرکه در شرایط امروزی که کشور در تهاجمات گسترده جنگ نرم دشمن قرار دارد جامعه را واکسینه می کند.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزیت اجرای طرح آرامش بهاری در جوار بقاع متبرکه عنوان کرد: ایام نوروز همیشه نوید بخش شادی و صلح بوده و اجرای طرح آرامش بهاری در جوار بقاع متبرکه همانگونه که از اسمش پیداست نوید بخش آرامشی توام با معنویت جهت استقبال از فصل بهار می باشد.

وی بیان کرد: مردم با زیارت حرم مطهر امامزادگان عظیم الشان آرامش روحی کسب می کنند و یکی از نکاتی که سازمان اوقاف و امور خیریه در اجرای این طرح باید مد نظر قرار دهد آماده سازی و محیا کردن بستر مناسب در همه زمینه ها بخصوص در جهت اسکان مناسب مسافران در جوار بقاع متبرکه می باشد.

کوهکن خاطر نشان کرد: توسعه همه جانبه بقاع متبرکه باید براساس اقلیم مناطق مختلف صورت گیرد تا در جهت توسعه گردشگری مذهبی در جوار بقاع متبرکه گامی بلند برداشته شود زیرا که این اماکن مقدس دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی هستند که با ایجاد جاذبه های بیشتر در این اماکن متبرکه فضای معنوی در جامعه گسترش داده می شود.

وی یادآور شد: مسئله فرهنگ مسئله اصلی است که باید زیر بنای همه چیز قرار بگیرد و در صورتی گردشگری مذهبی که یکی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی محسوب می شود محقق می گردد که از پایه با برنامه های فرهنگی زیرساخت تحقق این امر محیا شود.

امامزاده سید بهاالدین ( شاه خراسون ) هاردنگ

در روستای هاردنگ از توابع  بخش باغ بهادران شهرستان لنجان و ۵۷ کیلومتری اصفهان واقع است. بنای بقعه امامزاده شاه خراسون در شمال این روستا و در دامنه کوه اوسین واقع شده است؛ به شماره ۲۶۱۷۶ به تاریخ ۲۶/۱۲/۸۷ در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده است. نسب این امامزاده بزرگوار طبق روایت بزرگان محل و معتمدین

به امام موسی بن جعفر(ع) می رسد. ساختمان امامزاده قدمتی ۲۰۰ ساله داشته و گنبدی روی امامزاده نصب شده که ارتفاع آن ازکف به ۸ مترمی رسد.در داخل حرم ضریحی چوبین در ابعاد ۳*۲ روی سنگ مزار امامزاده بزرگوار قرار دارد و بقعه فوق فاقد هر گونه تزیینات گچ بری و آینه کاری و کاشیکاری می باشد این زیارتگاه در حومۀ روستای هاردنگ از توابع شهرچرمهین و بر دامنۀ ارتفاعات زاگرس ؛ واقع شده استبا توجه به داشتن فضای باز طبیعی که به نوعی پارک طبیعی نیز محسوب می شود؛ در ایام تعطیلات نوروزی و تابستان به دلیل خنکی و تمیزی هوا مکان مناسب بازدید و اطراق گردشگران بسیاری است از جاذبه هاى طبیعى این مکان با عظمت مى توان به جارى بودن آب چشمه در طول سال در محوطه امامزاده و کوهستانى بودن منطقه اشاره کرد.

امامزاده سیّدابراهیم ابن سیّد بهاءالدین محمدابن الامام موسی ابن جعفر (ع)

شهر ورنامخواست یکی از هشت شهر منطقه لنجان علبا در جنوب غربی استان اصفهان و در۱/۵ کیلومتری مرکز شهرستان در محور ارتباطی زرین شهرـ مبارکه بر روی جلگه رسوبی زاینده رود واقع شده است این شهر میزبان امامزاده

سیّدابراهیم ابن سیّد بهاءالدین محمدابن الامام موسی ابن جعفر (ع) است اما تاریخ دقیق ورود و همچنین تاریخ دقیق وفات امامزاده سید ابراهیم در ورنامخواست به درستی معلوم نیست که در چه سنه ای رخ داده است . اما آنچه مسلم است ، این واقعه تاریخی و مذهبی کمتر از هزار سال پیش و شاید در حدود هفتصد تا هشتصد سال پیش رخ داده است و طبق شجر نامه ای که هم اکنون در اداره اوقاف موجود است در سنه ی ۴۲۴ هجری قمری تحقیق و مکتوب گردیده است ، امامزاده سید ابراهیم یکی از سه فرزند ذکور سید بهاءالدین معروف به شاهزادگان است که خود امام زاده شاه خراسان است و طبق شجرنامه موجود در اداره اوقاف زرین شهر امامزاده شاه خراسان در زمان حاکمی به نام هلای خان می زیسته است که او بر آن محل فرمانروا بوده و در زمان فرمانروایی همین هلای خان یکی از فرزندان سید بهاء الدین به

نام سید ابراهیم طبق نقل قولهایی که سینه به سینه نقل گردیده ابتدا از روستای هاردنگ وارد روستای ده کلودان از بلوک رودبار لنجان شده و بعد هم از ده کلودان وارد روستای غلام خاص شده و در آنجا ساکن گردیده و در این مکان هم وفات یافته و دفن گردیده است . که مردم شهر ورنامخواست نسبت به آن اعتقاد کامل دارند و او را صاحب کرامت و لطف می دانند.

بنای این امامزاده تا سال ۱۳۵۴ ساختمانی با مصالح خشت و گل بوده که ساختمان جدید آن مساحت آن بالغ بر ۱۰۰۰ متر مربع خواهد رسید، در حال ساخت می باشد. ارتفاع گنبد زیارتگاه از کف ۱۲ متر است و داخل حرم ضریحی فلزی از جنس استیل و نقره در ابعاد ۲*۲ روی سنگ مزار آن بزرگوار قرار دارد. نمای بیرونی بقعه به صورت آجر نما و کاشیکاری شده، سوره مبارک قرآن کریم نوشته شده است.

امامزاده سید احمد (ع)

در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر زرین شهر و در محله بابا شیخ علی شهر زاینده رود زیارتگاهی است به نام امامزاده به نام سید ابراهیم(فضل بن علی بن احمد بن محمد حنیفیه)که امروز دارای گنبد و بارگاهی زیبا است که اطراف ان را رودخانه زاینده رود، درختان کهنسال و کشتزارهای برنج احاطه کرده اند و مردم شهر زاینده رود اعتقاد عجیبی از نظر مذهبی به این امامزاده دارند. نسب این امامزاده جلیل القدر و طبق عقیده اهالی به حضرت امیر المؤمنین علی (ع) می رسد.بنای قدیم زیارتگاه که از مصالح خشت و گل بوده در سال ۱۳۵۵ تخریب و توسط هیات امنا، خیرین و همکاری شهرداری بنای جدید

جایگزین بنای قدیم آن شده است. مساحت فعلی زیارتگاه به حدود ۵۰۰۰ متر رسیده و مساحت زیر بنای بقعه که شامل حرم و چهار رواق آن است به ۱۲۵۰ متر مربع می رسد. در داخل حرم، ضریحی فلزی درابعاد ۳*۲ از جنس آهن روی سنگ مزار امامزاده شریف قرار دارد. ارتفاع گنبد دوپوش زیارتگاه از کف به ۲۴ متر مربع می رسد. این امامزاده با ایوانی زیبا، زیارتگاه اهل دل و علاقمندان اهل بیت(ع) است که بیشتر روزهای پنجشنبه برای زیارت به این محیط روحانی و با صفا می روند و آیین های مذهبی فراوانی در این امامزاده برگزار می شود و در حال حاضر نیز در نزدیکی صحن این امام زاده دو شهید گمنام مدفونند که افراد زیادی برای زیارت آنان به این مکان مراجعه می کنند.

امامزاده بابا سبز(ع) لنجان

در فاصله ۷ کیلومتری شهر زرین شهر و در مسیر شهرستان مبارکه روستایی است با نام اوشیان که در مرکز روستا زیارتگاهی است با نام امامزاده بابا سبز. نسب این امامزاده بزرگوار به روایت معتمدین و بزرگان محل با هفت واسطه به موسی بن جعفر(ع) می رسد.

بقعه قدیمی این زیارتگاه ساختمانی با مصالح خشت و گل در ابعاد ۱۰۰ متر مربع بوده که در سال ۱۳۶۶ تخریب و به همت هیات امنا و خیرین و اداره اوقاف شهرستان لنجان بازسازی گردیده است. مساحت زیارتگاه بابا سبز به اضافه حسینیه آن ۲۵۰۰ متر و مساحت بقعه و حرم ۱۲۰ متر مربع می باشد. ارتفاع گنبد زیارتگاه از کف ۸٫۵ متر بوده و داخل بقعه و حرم ضریحی فلزی از جنس آهن در ابعاد ۲*۲ روی سنگ مزار امامزاده شریف قرار دارد.

زیارتگاه قرآن سعیدآباد

در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر زرین شهر واقع در بخش باغبهادران و در روستای سعید آباد، زیارتگاهی است با نام زیارتگاه قرآن سعید آباد. این مکان در واقع جایگاه قرآنی است که منسوب به خط مبارک حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) است. قرآن سعیدآباد یکی از با ارزش ترین آثار تاریخی ایران اسلامی به حساب می آید که مربوط به قرن اول یا دوم هجری قمری است.این قرآن توسط شخصی به نام سید ابراهیم مقدس به این مکان آورده شده و وقف گردیده است. قرآن سعیدآباد شامل جزء سوم قرآن کریم بوده که به خط کوفی بر روی پوست آهو تحریر شده و حواشی آن نیز با طلا به تذهیب درآمده که این قرآن منتسب به خط مبارک حضرت علی (ع) است.

در این مکان که مورد احترام و قداست خاص مردم و عموم قرار دارد، مراسمات ویژه ای در روز عاشورا، بیست و هشتم صفر وفات حضرت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، بیست و یکم ماه مبارک رمضان شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) برپا می گردد که مردم جهت زیارت این قرآن به این مکان آمده و برای برآورده شدن حاجاتشان به دعا و راز و نیاز می پردازند.

این بنا به همت هیات امنا و خیرین در سال ۱۳۵۶ ساخته شد. و هم اکنون نیز همچنان پا بر جا بوده و شامل طرح توسعه با همکاری شورای محل و دهیاری روستا و بخش داری باغ بهادران و بنیاد مسکن اصفهان می باشد. مساحت فعلی زیارتگاه حدود ۲۰۰۰ متر و مساحت زیر بنای زیارتگاه که به صورت ساختمانی هشت ضلعی است به حدود ۲۰۰ متر می رسد.

در داخل زیارتگاه قرآن مذکور در جایگاهی چوبین به ارتفاع ۲ متر از کف قرار گرفته که زواربعد از زیارت قرآن از زیر آن رد شده و در گوشه ای از حرم به راز و نیاز به درگاه احدمنان می پردازند.

آرامگاه میر مراد علی

در مرکز شهر واقع در گلزار شهدای زرین شهر آرامگاهی است با نام میر مراد علی. در این مکان با توجه به قرار گرفتن مزار میر مراد علی در کنار گلزار شهدای شهر و احترامی که مردم زرین شهر برای قبور مطهر شهدا قائلند، هر شب جمعه مراسم دعای کمیل و مراسمات ویژه ای دیگر چون اعیاد ایام مبارک دهه فجر و سایر مناسبت ها انجام می گردد. روی سنگ مزار این آرامگاه، سوره مبارکه قدر حجاری شده است.

در این مکان مردم با پخش آش و سایر نذورات در کنار مزار میر مراد علی و قبور مطهر شهدای ۸ سال دفاع مقدس، برای شهدا و همه اهل قبور فاتحه خوانده و به ادای احترام به آن بزرگواران می پردازند.

بازگشت به بالا